Veelgestelde vragen

Je kunt je aanmelden via het contactformulier. Je wordt dan zo snel mogelijk teruggebeld door één van onze medewerkers. Tijdens deze telefonische kennismaking vertel je iets over jouw situatie en leggen wij kort uit hoe we je kunnen helpen. Op basis van jouw vraag koppelen we je aan de juiste budgetcoach en plannen een eerste afspraak bij ons op kantoor.

Liever bellen, mailen of appen? We zijn telefonisch bereikbaar op 020-2440474, je kunt mailen via: info@budgetcafe.nl of een berichtje sturen via WhatsApp

Nee, we hebben geen wachtlijst. Na je aanmelding kunnen we meteen starten.

In Gemeente Den Haag en Amsterdam zijn wij convenant partner van de gemeente en verder zijn wij werkzaam in Regio Amsterdam, Regio Den Haag, Regio Rotterdam en Regio Utrecht.

We zijn telefonisch bereikbaar op 020-2440474
Tussen 09.30 – 11.30 uur en 13.30 – 15.30 uur

Wil je langskomen? Je bent van harte welkom! Wel vragen we je om van tevoren telefonisch, per mail via: info@budgetcafe.nl of via het contactformulier een afspraak te maken. Zo weet je zeker dat er een medewerker beschikbaar is die je kan helpen.

Ja, je bent altijd welkom voor een gratis kennismakingsgesprek. We zijn telefonisch bereikbaar op 020-2440474, je kunt mailen via: info@budgetcafe.nl of een berichtje sturen via WhatsApp.

Of laat je naam en telefoonnummer achter via het contactformulier. Dan bellen we je zo snel mogelijk terug.

Nee hoor, dat hoeft niet. We kijken eerst naar jouw inkomsten, uitgaven en eventuele schulden. We beginnen met een plan voor het aflossen van betalingsachterstanden. Ook zorgen we dat je alle vaste lasten hebt betaald. Daarna bepalen we in overleg hoeveel geld je over houdt. Soms is het weekbudget dus hoger. Neem vooral even contact op om de mogelijkheden voor jou te bespreken.

Het verschil tussen budgetbeheer en budgetbegeleiding zit hem in de mate van begeleiding en het doen van betalingen. Bij budgetbegeleiding kijken we met je financiële situatie mee en geven we je advies. Wij leveren de handvatten en jij doet het werk, zoals het doen van betalingen voor de huur of andere vaste lasten.

Bij budgetbeheer beheren we je geld en zorgen we bijvoorbeeld ook dat alle rekeningen worden betaald.

Het grootste verschil tussen budgetbeheer en beschermingsbewind is dat budgetbeheer een rechtstreekse overeenkomst tussen jou en Budgetcafé is. Je kan deze samenwerking zelf stopzetten wanneer je wilt. Beschermingsbewind is een maatregel die op jouw verzoek door de Rechtbank wordt uitgesproken en wordt vastgelegd in een beschikking. De Rechtbank zal de bewindvoering dus ook weer moeten opheffen. Bewindvoering biedt uitkomst voor iedereen van 18 jaar of ouder, die door ouderdom, ziekte, psychische of problematische schulden niet meer goed voor een deel of het geheel van zijn geldzaken kan zorgen.

Je kunt bij de rechter zelf aangeven wie je als bewindvoerder wilt. We adviseren je ook echt om altijd zelf te onderzoeken wie je als bewindvoerder kiest. Kies een kantoor of bewindvoerder die qua werkwijze het beste bij je past.

Niet iedereen uit jouw omgeving kan zomaar jouw bewindvoerder worden. Het is belangrijk dat deze persoon betrouwbaar en deskundig is, en daarom worden er wettelijke eisen gesteld aan wie bewindvoerder kan worden. In Nederland kan de bewindvoerder bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis zijn, maar het kan ook een professionele bewindvoerder zijn. De bewindvoerder moet meerderjarig zijn en mag zelf niet onder curatele of bewind staan. Verder mag de bewindvoerder geen strafblad hebben en moet hij/zij voldoende kennis hebben van financiële zaken. Bij professionele bewindvoerders gelden er daarnaast aanvullende eisen en moeten ze ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

Stichting Budgetcafé werkt met een aantal professionele bewindvoerders. We staan geregistreerd op een door de Rechtbank (lees: de kantonrechter) opgestelde lijst van geregistreerde beschermingsbewindvoerders. Vraag gerust een vrijblijvende kennismaking aan om te kijken of onze manier van werken bij jou aansluit.

Ja, je hebt zeker zelf iets te zeggen. De Gemeente mag beschermingsbewind als voorwaarde stellen voor schuldhulpverlening. Je bent echter niet verplicht om daarin mee te gaan. Je mag altijd zelf op zoek naar een voor jou geschikte bewindvoerder en we raden je ook aan om zelf iemand te kiezen.

Nee, het inrichten en aanbieden van schuldhulpverlening ligt bij de Gemeente. In Amsterdam zijn we convenantpartner. Dit betekent o.a. dat we voor onze cliënten met schulden wel een aanvraag bij de Gemeentelijke Kredietbank Amsterdam (GKA) mogen indienen. 

Dit is afhankelijk van je persoonlijke situatie, je begroting (inkomsten -uitgaven) en de hoogte van eventuele schulden. Ongeacht de hoogte van je inkomen en/of schulden ben je welkom. Tijdens een telefonische kennismaking vertel je iets over jouw situatie en leggen wij kort uit hoe we je door middel van begeleiding, beheer of bewindvoering kunnen helpen. Op basis van jouw vraag koppelen we je aan de juiste persoon en plannen een afspraak bij ons op kantoor.

Ja! Wacht niet langer en neem zo snel mogelijk contact met ons of met de Gemeente op. Je kunt ons telefonisch bereiken op 020-2440474.

Staat je vraag er niet tussen? Of begrijp je het antwoord niet helemaal? Geen probleem. Neem contact met ons op. Binnen kantoortijden kun je ons bellen op 020-2440474 of een berichtje sturen via WhatsApp. We helpen je dan graag verder.

Je kunt ook ons contactformulier invullen.